Szyberdach jest przydatnym elementem wyposażenia samochodu, nawet wtedy, gdy auto jest wyposażone w klimatyzację. Jego ważnym atutem jest to, że czyni podróż przyjemniejszą. O szyberdach trzeba jednak dbać, inaczej stanie się źródłem utrapień.
Szyberdach daje namiastkę wrażeń z podróżowania kabrioletem. Już samo odsunięcie zasłony sprawia, że jazda stanie się milsza, ponieważ do wnętrza wpada więcej światła, a środek optycznie się powiększa.
Jazda z otwartym szyberdachem w ciepły dzień zapewnia dobrą cyrkulację powietrza w kabinie, a przy tym jest przyjemniejsza w porównaniu do jazdy z otwartymi szybami, ponieważ przeciągi są mniejsze.
Szyberdach może okazać się przydatny w samochodzie z klimatyzacją. Latem zaleca się, żeby przed włączeniem klimatyzacji otwierać okna, aby pozbyć się z wnętrza rozgrzanego powietrza. Zamiast tego można otworzyć szyberdach. Poza tym klimatyzacja z czasem wysusza powietrze, a otwarty dach zapewnia napływ świeżego.
Pozostawienie uchylonego szyberdachu w samochodzie stojącym na słońcu może sprawić, że kabina mniej się nagrzeje. Szyberdach pomoże też w odparowaniu szyb.
Rzecz jasna szyberdach ma też wady. Otwarcie okna dachowego sprawi, że zwiększy się hałas, a także opór aerodynamiczny, co z kolei przyczynia się do wzrostu zapotrzebowania na paliwo.
Szyberdach należy regularnie kontrolować i konserwować. Jeśli nie będziemy o to dbać, do wnętrza zacznie dostawać się woda, nawet wtedy, gdy okno dachowe będzie zamknięte. Z czasem z powodu wilgoci może zacząć gnić podsufitka. Sygnałem, który mówi o tym, że zbyt długo zwlekaliśmy z serwisem szyberdachu jest blokujący się mechanizm otwierania.
Okno dachowe ma obudowę skonstruowaną w taki sposób, że może do niej spływać woda. Jeżeli jest ona odprowadzana przez kanały odpływowe (wyloty znajdują się często przy nadkolach) to nie ma problemu. Zwracajmy uwagę na to, czy w obudowie nie gromadzą się zanieczyszczenia, np. piasek, liście, które powodują, że system się blokuje. Stojąca woda przyczynia się do rdzewienia obudowy, a w konsekwencji do powstawania wycieków. Po usunięciu zanieczyszczeń możemy upewnić się, że kanały odpływowe są drożne, a obudowa szczelna delikatnie wlewając wodę do otoczenia szyberdachu.
Konserwacja szyberdachu polega m.in. na zabezpieczaniu uszczelki. Warto co jakiś czas posmarować ją odpowiednim specyfikiem, np. silikonem. Odradzamy stosowanie smarów i sprejów uniwersalnych oraz wszelkich innych tłustych preparatów, ponieważ przykleja się do nich brud. Jeżeli uszczelka jest w złym stanie, trzeba ją jak najszybciej wymienić na nową. Mechanizmy, w tym prowadnice, możemy zabezpieczyć tzw. suchym smarem.
Zanim jednak zaczniemy konserwację, upewnijmy się, że szyberdach i jego poszczególne elementy są całkowicie suche.
Szyberdach po zamknięciu powinien idealnie przylegać do uszczelki i tworzyć jedną linię z dachem. Jeżeli tak się nie dzieje istnieje prawdopodobieństwo, że całość trzeba będzie rozebrać w warsztacie, aby znaleźć i wyeliminować przyczynę problemu.