Wentylacja działa słabo w każdym aucie, w którym nie dba się o czystość tego układu. W zdecydowanej większości przypadków, o ile działa silnik nawiewu, przyczyną tego, że do wnętrza dostaje się mało powietrza z kratek wentylacyjnych nawet na najwyższym biegu wentylatora, jest mechanicznie zatkany wlot powietrza do układu.
Wnętrze samochodu „oddycha” tym samym powietrzem, które znajduje się wokół auta. Jeśli przejeżdżamy obok zakurzonego placu budowy, układ wentylacji zasysa ten pył. Gdy pylą drzewa, pyłki oczywiście również trafiają do układu wentylacji. Jesienią na samochód spadają liście, drobne gałązki, itp. Te wszystkie zanieczyszczenia są zasysane wraz z powietrzem, które trafia do kabiny auta, jednak w większości samochodów nie dostają się do wnętrza, zatrzymywane są przez filtr kabinowy. To właśnie filtr kabinowy i jego obudowa to miejsce, które ulega mechanicznemu zatkaniu, po przyjęciu pewnej ilości zanieczyszczeń zaczyna stawiać duży opór przelatującemu powietrzu – wówczas wentylacja działa słabo. Dodatkowe objawy, które potwierdzają, że warto zajrzeć do filtra kabinowego, to nieprzyjemny zapach wylatujący z kratek nawiewu oraz parowanie szyb przy zwiększonej wilgotności powietrza. Na pewnym etapie nie pomaga już smarowanie szyb od wewnątrz żadnymi chemikaliami – wentylacja działa słabo, tak słabo, że podczas opadów deszczu nie sposób jechać autem, szczególnie gdy w środku oprócz kierowcy są pasażerowie.
Na szczęście niezawodnym sposobem na pozbycie się tych uciążliwych objawów jest wymiana filtra kabinowego na nowy, któremu powinno towarzyszyć chemiczne oczyszczenie układu (szczególnie w samochodach z klimatyzacją) za pomocą preparatów wprowadzanych w kanały wentylacyjne.
Wentylacja działa słabo z powodu zanieczyszczenia także w autach bez klimatyzacji albo z klimatyzacją, ale bez filtra kabinowego. Jeśli parkujemy pod drzewami, na auto spada masa pyłków, nasion, gałązek – część z nich dostaje się do kratek nawiewu, zalega potem w kanałach, tworząc barierę dla ruchu powietrza. Co robić? Otworzyć maskę i odkurzaczem usunąć wszystkie liście, gałązki, itp. Czasem konieczne jest zdemontowanie plastikowych osłon, by dostać się głębiej do układu wentylacji i usunąć obce ciała. Jeśli zdemontowaliśmy osłony i usunęliśmy liście, warto umyć widoczne części kanałów wentylacyjnych wodą z detergentem (choćby szamponem samochodowym), a do środka wprowadzić chemię dezynfekującą ze spreja. Można tę usługę zamówić także w warsztacie – mechanik ma tę przewagę, że wie, albo powinien wiedzieć, jak operować ustawieniami nawiewu, by preparat dotarł we wszystkie zakamarki.
Zdarza się i tak, że wentylacja działa słabo z powodu uszkodzenia mechanizmu sterującego klapkami w układzie wentylacji – np. mamy uruchomiony nawiew powietrza z zewnątrz, a układ pracuje w obiegu zamkniętym. Zdarza się i tak, że przymknięty jest jeden z kanałów doprowadzających powietrze do kabiny, choć chcielibyśmy, by był otwarty i tak ustawiamy nawiew. W niektórych modelach uszkodzenia elektronicznego układu sterowania nawiewem są plagą, na szczęście nie ma wiele takich modeli.
Czasem konieczne jest, by na działanie wentylacji rzucił okiem fachowiec, jednak filtr kabinowy i zwykłe zanieczyszczenia (a czasem zwykła korozją ramki przedniej szyby!) są najczęstszymi powodami, że wentylacja działa słabo.