Blog

2022.08.11

Odprysk na szybie: naprawiać czy wymieniać?

Przy odrobinie pecha szyba przednia może zostać uszkodzona w kilku miejscach podczas jednej podróży. Gdy na szybie pojawią się odpryski, mamy wybór: albo szybko szybę naprawić, albo prędzej czy później wymienić.

Uderzenie kamykiem w szybę przy dużej prędkości zwykle powoduje powstanie tzw. odprysku – uszkodzenia jednej z warstw szyby. Wbrew pozorom ryzyko, że kamyk – nawet duży – przebije szybę i wpadnie do środka, jest bardzo, bardzo małe. Przednia szyba samochody jest klejona, składa się z kilku warstw, np. trzech: warstwy zewnętrzna oraz wewnętrzna są szklane, łączy je bardzo mocna folia. Trzeba sporej energii, aby przebić soę przez wszystkie warstwy.

Uszkodzenie szyby nie zawsze są takie same

Uderzenie kamieniem z zewnątrz najczęściej powoduje uszkodzenie zewnętrznej warstwy szyby, bywa jednak, że na zewnątrz szyba pozostaje nieuszkodzona, a odprysk pojawia się od wewnątrz… Aby szybę dało się naprawić, wystarczy uszkodzenie oczyścić, ewentualnie nawiercić, w okolicy odprysku wytworzyć podciśnienie, a następnie ubytek wypełnić bezbarwną (albo barwioną na kolor szkła, transparentną żywicą). Potem wystarczy żywicę utwardzić i… gotowe.

Tyle, że czasem po naprawie pozostaje ślad. Jeśli uszkodzenie powstało z grubsza na wprost kierowcy, ślad po odprysku na szybie jest raczej niedopuszczalny. Jeśli uszkodzenie powstało z boku, nie jest to już tak duży problem. Jeżeli jednak do uszkodzenia szyby doszło blisko jej krawędzi, naprawa może się nie udać: podczas nawiercania szyba może pęknąć.

Co daje „zaklejenie” odprysku na szybie?

Zdarza się i tak, że paskudnie wyglądający odprysk da się naprawić tak, że nie zostaje po nim nawet ślad, albo trzeba się dobrze przyjrzeć, aby go zobaczyć. To korzyść ewidentna. Niemniej druga rzecz to zabezpieczenie szyby przed pęknięciem. Jeśli więc nawet odprysk powstał gdzieś z boku i nam nie przeszkadza, warto go rozwiercić i zakleić, aby zredukować ryzyko pęknięcia szyby. Kolejna korzyść z naprawy to usunięcie ostrego elementu, który mógłby uszkadzać wycieraczki.

Naprawa czy wymiana – co się bardziej opłaca?

O tym, czy warto naprawiać szybę, zależy po pierwsze, od ceny nowej szyby i, po drugie, od kondycji starej. Jeśli stara szyba jest porysowana i ogólnie zużyta, a do tego nowa szyba nie kosztuje dużo, zwykle naprawa nie jest opłacalna. Ale jeśli mamy prawie nową, oryginalną szybę, a nowa szyba kosztuje kilka tysięcy złotych… naprawa szyby może kosztować nawet kilkadziesiąt razy mniej niż jej wymiana! W przypadku nowoczesnych aut wyposażonych w kamery systemów wspomagających kierowcę przyklejone do szyby, po wymianie szyby konieczna jest kalibracja tych systemów. To kolejne problemy i kolejne wydatki – często całkiem niepotrzebne!

Rada: decyzji o wymianie szyby na nową nie warto podejmować pochopnie. Nawet jeśli odprysk jest w takim miejscu, że jest dość widoczny, opłaca się go zakleić i dopiero postanowić: zostawić tak czy jednak wymieniać szybę? Często naprawa udaje się tak dobrze, że wątpliwości znikają.

Pamiętajmy tylko, że im szybciej naprawimy odprysk, tym łatwiej zakleić go bez śladu. Gdy pomiędzy szkło a folię dostanie się większa ilość zabrudzeń, śladu po naprawie nie unikniemy.