Sprawną pracę silnika samochodowego gwarantuje olej. Konieczne jest regularne sprawdzanie jego poziomu oraz okresowa wymiana, by przedłużyć żywotność „serca” pojazdu. Warto jednak wiedzieć, że odpowiedni dobór oleju ma kluczowe znaczenie w prawidłowej eksploatacji pojazdu.
Dlaczego olej silnikowy jest tak ważny?
Olej silnikowy uważany jest za jeden z najważniejszych samochodowych płynów eksploatacyjnych. Jego zadaniem jest ochrona silnika przed szybkim zużyciem oraz usuwanie zanieczyszczeń powstających podczas eksploatacji. Do najważniejszych funkcji oleju silnikowego należy:
- zmniejszanie tarcia,
- utrzymanie czystości smarowanych powierzchni,
- chłodzenie silnika,
- ograniczenie zużycia części ruchomych silnika,
- zabezpieczenie przed korozją.
Jak widać olej silnikowy szczególnie dba o prawidłowe funkcjonowanie samochodu. Istotne znaczenie ma dobór odpowiedniego produktu – o określonych parametrach, odpowiadających wymaganiom konkretnego silnika.
Oleje silnikowe a lepkość
Ważnym parametrem olejów silnikowych jest klasa lepkości. Określa ona zdolność i szybkość przepływu oleju w określonej temperaturze. Klasyfikacja lepkości została opracowana przez SAE (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji) i wyróżnia 6 klas olejów letnich oraz 6 klas olejów zimowych (oznaczone jako „W”).
Warto wiedzieć, że dostępne są również oleje wielosezonowe, np. 10W-40. Liczby poprzedzające „W” odzwierciedlają płynność oleju w niskiej temperaturze. Im mniejsza jest ta wartość, tym niższa może być temperatura otoczenia, w której olej można zastosować. Liczby znajdujące się po myślniku określają lepkość w wyższych temperaturach. Im większa wartość, tym w wyższych temperaturach może być stosowany olej bez utraty swoich właściwości.
Czy faktycznie dobór olejów silnikowych w zakresie klas lepkości ma duże znaczenie? Tak, ponieważ parametr ten wpływa na jakość uruchamiania silnika oraz zachowanie właściwości cieczy. Jeśli olej będzie charakteryzował się wyższą lepkością (wyższa liczba przed „W”), kierowca może mieć problemy z odpaleniem samochodu na mrozie. Jeżeli olej będzie określany niższą „wartością letnią” (liczba po myślniku), wówczas w wysokich temperaturach znacznie szybciej straci swoje właściwości i dużo szybciej będzie ubywać go z miski olejowej.
Jaki silnik, taki olej
Wybór olejów silnikowych, wbrew pozorom nie jest czynnością łatwą. Istnieje kilka czynników, które determinują prawidłową decyzję. Wpływ ma m.in. typ samochodu, rodzaj paliwa, styl jazdy kierowcy, a nawet warunki atmosferyczne podczas eksploatacji. Istotne znaczenie ma również sam silnik. Zasadniczo wyróżnia się trzy rodzaje olejów silnikowych różniących się przede wszystkim składem chemicznym, a co za tym idzie – właściwościami oraz zastosowaniem.
Trzy podstawowe rodzaje olejów silnikowych to:
- oleje mineralne – zaliczane są do najrzadszych; przeznaczone do silników benzynowych o małych osiągach oraz do silników wysokoprężnych z pośrednim wtryskiem,
- oleje półsyntetyczne – o gęstości pośredniej między mineralnymi a syntetycznymi; przeznaczone są do silników benzynowych o wielopunktowym wtrysku oraz do nowoczesnych silników wysokoprężnych,
- oleje syntetyczne – charakteryzują się dużą gęstością; idealne do silników benzynowych i wysokoprężnych o wysokich osiągach.
Kiedy można wymienić olej na inny rodzaj?
Kiedy można wymienić olej dotychczas eksploatowany w aucie na inny rodzaj oleju? Nasi mechanicy zalecają, by korzystać z jednego rodzaju olejów silnikowych najlepej pochodzących od jednego producenta – o ile nie ubywało go w szybkim tempie podczas eksploatacji. Oczywiście zmiana olejów silnikowych jest dopuszczalna, ale tylko z upływem czasu. Możliwa jest WYŁĄCZNIE wymiana oleju z rzadszego na gęstszy. Przy odwrotnej sytuacji – wymianie oleju gęstszego na rzadszy (np. syntetycznego na mineralny) – zwykle dochodzi do szybkiego wypłukiwania z silnika nagromadzonego nagaru oraz powstawania tzw. przedmuchów.
Masz wątpliwości co do prawidłowości doboru oleju silnikowego? Zgłoś się do nas już teraz, a pomożemy Ci w wyborze najbardziej odpowiedniego produktu, gwarantującego bezawaryjną eksploatację i dłuższą żywotność silnika.