Wybierając opony do ciężkiego SUV-a, nie trzeba szukać specjalnych opon do aut terenowych czy z dopiskiem „SUV”. Jest natomiast niezwykle ważne, aby opony dobrać do samochodu odpowiednio pod kątem parametrów technicznych, m.in. nośności. Nie bez znaczenia jest też jakość opon – już przy hamowaniu z prędkości 80 km/h różnice pomiędzy drogą hamowania na dobrych i złych oponach sięgają kilkunastu metrów!
Tak jak samochody elektryczne w zdecydowanej większości korzystają obecnie ze „standardowych” modeli opon, tak opony do popularnych SUV-ów można wybierać spośród modeli przeznaczonych m.in. do zwykłych aut osobowych. W przypadku opon Continental producent zadbał o odpowiednią paletę rozmiarów – do SUV-a będą pasować np. opony Continental PremiumContact™ 6. Warunek: trzeba zwrócić uwagę odpowiedni rozmiar oraz inne specyfikacje opon.
Co jest szczególnego w oponach do SUV-a?
Poza odpowiednią wielkością opony (chodzi o średnicę osadzenia, szerokość i profil) trzeba koniecznie zwrócić uwagę na nośność opon. Samochody typu SUV wyróżniają się wysoką masą, która jest szczególnie wysoka w przypadku modeli hybrydowych. Auta te mają zatem określone wymagania w odniesieniu do nośności opon. W bardzo wielu przypadkach trzeba zastosować opony wzmocnione, czyli o podwyższonej nośności, np. z indeksem XL (Extra Load). Nie jest to jednak regułą. Niektóre samochody typu SUV wyposażone są seryjnie w opony o takim rozmiarze, że ich standardowa nośność jest wystarczająca do danego modelu samochodu. Weźmy dla przykładu opony w rozmiarze 215/60 R17 – to bardzo popularny rozmiar pasujący do wielu SUV-ów. Standardowy indeks nośności w tym rozmiarze to 96 – czyli nośność opony to aż 710 kg wystarczająca w przypadku większości modeli, które są fabrycznie wyposażone w opony o takim rozmiarze.
Opony do SUV-a – jakość ma znaczenie!
Stosunkowo wysoka masa pojazdów przekłada się na podwyższone obciążenie opon przy każdym gwałtownym manewrze. Jednocześnie deficyty przyczepności mają szczególnie negatywne skutki w przypadku aut tego typu. Jednym z większych wyzwań jest hamowanie na mokrej nawierzchni: niezależne testy wykazały, że np. Dacia Duster wyposażona w opony Continental PremiumContact™ 6 na mokrej nawierzchni jest w stanie zatrzymać się z prędkości 80 km/h na dystansie 53,6 m. W tych samych warunkach droga hamowania na innych oponach była dłuższa od 2 do ponad 16 metrów! To blisko cztery długości samochodu i różnica taka, jak pomiędzy „zatrzymamy się bezpiecznie” a „spowodujemy wypadek”. Dla porządku należy dodać, że w tym samym teście samochód wyposażony w opony Continental PremiumContact™ 6 w rozmiarze 215/60 R17 na suchej nawierzchni zatrzymywał się na dystansie 36,5 m. To absolutnie fenomenalny wynik, biorąc pod uwagę klasę pojazdu.
Lepsze opony pojeżdżą dłużej
Im cięższe auto i im większa moc silnika, tym większe obciążenia, jakim poddawane są opony. Warto mieć na uwadze, że opony, które często tracą przyczepność, nie tylko obniżają nasze bezpieczeństwo, lecz także ulegają przedwczesnemu zużyciu. Po prostu zadanie, jakie przed nimi stoi, wykracza poza ich możliwości. Warto pamiętać, że w SUV-ie dodatkowe obciążenia opon wynikają nie tylko z podwyższonej masy pojazdu, lecz także z wyżej położonego środka ciężkości i podwyższonego skoku zawieszenia. W praktyce bardzo dobra opona, która pracuje „w swoim limicie” może pokonać nawet dwa razy wyższy przebieg niż jej tańszy i gorszy odpowiednik. W przypadku SUV–ów inwestycja w opony klasy premium opłaca się szczególnie.