Blog

2021.10.29

Opony wzmocnione: o co chodzi i kto powinien takie kupić?

Każdy rozmiar opony jest ściśle powiązany z nośnością opony definiowaną przez indeks nośności, np. 91 = 615 kg, 92 = 630 kg, 93 = 650 kg, itd. W przypadku wielu rozmiarów opon dostępne są jednak opony XL – Extra Load – czyli wzmocnione, przystosowane do wyższych obciążeń, mających wyższy o trzy-cztery stopnie indeks nośności. Kto powinien kupować takie opony, kiedy jest to konieczność?

Przykład: zwykła opona w rozmiarze 225/55 R17 ma indeks nośności 97 (maksymalne obciążenie to 730 kg), a opona XL ma indeks nośności 101 (825 kg). To duża różnica! W przypadku niektórych aut zastosowanie opon XL to konieczność – wybór opon standardowych może skończyć się wypadkiem!

Nie tylko XL – są też inne oznaczenia opon wzmocnionych

Opony wzmocnione mogą mieć różne oznaczenia: XL (Extra Load), ale też Reinf lub RFD (Reinforced), przy czym obecnie oznaczenie XL właściwie wyparło pozostałe. Opona wzmocniona ma – jak sama nazwa wskazuje – wzmocnioną konstrukcję, która pozwala na większe obciążenie opony, któremu jednak towarzyszyć musi wyższe ciśnienie powietrza. Tego typu ogumienie stosuje się, po pierwsze, w samochodach dostosowanych do większego obciążenia lub po prostu ciężkich (autach osobowo-ciężarowych, minibusach, SUV-ach), ale też w samochodach o wysokich osiągach. Bardzo ważne: jeśli samochód fabrycznie został wyposażony w opony XL i wymaga stosowania takiego ogumienia, montaż opon o standardowej nośności grozi rozerwaniem opony podczas jazdy z racji nadmiernego obciążenia; co ciekawe, problemy związane z użyciem zwykłych opon w miejsce wzmocnionych mogą być także doraźnie odczuwane podczas jazdy – auto może prowadzić się mniej precyzyjnie z powodu nadmiernej „wiotkości” opon.

Czym się różni opona wzmocniona od zwykłej?

Co do zasady oznaczenie podwyższonej nośności opony idzie w parze z wysokim indeksem prędkości. Opona XL, choć z zewnątrz wygląda identycznie jak jej zwykły odpowiednik, ma wzmocnioną strukturę, może mieć dodatkową warstwę materiałów usztywniających, jest też z reguły minimalnie cięższa od opony bez symbolu XL. Na co dzień opony XL, pod warunkiem, że ciśnienie powietrza jest odpowiednie (w samochodach wymagających opon XL może ono być stosunkowo wysokie), lepiej niż zwykłe znoszą długotrwałą jazdę z wysoką prędkością i przy dużym obciążeniu. Ich sztywniejsza konstrukcja zapewnia też bardziej precyzyjne skręcanie przy wysokich prędkościach. Wady takich opon to potencjalnie wyższe opory toczenia, wyższa masa i nieznacznie pogorszony komfort resorowania, co nie jest jednak stuprocentową regułą. Podkreślmy to jednak wyraźnie: jeśli samochód wymaga zastosowania opon XL, to jego układ jezdny jest do takich opon przystosowany pod każdym względem.

Opony XL zamiast zwykłych i odwrotnie: to możliwe?

Po pierwsze, nie wolno mieszać opon wzmocnionych ze standardowymi na jednej osi – to niedopuszczalne!

Po drugie, nie wolno zastępować opon XL (jeśli auto wymaga takich opon) oponami o standardowej nośności. To, że opony o standardowej nośności mogą być nieznacznie tańsze, nie może mieć wpływu na ich wybór!

Po trzecie, w przypadku większości aut można zastosować opony XL zamiast zwykłych. Zyskamy potencjalnie nieco wyższą trwałość (zwłaszcza, jeśli preferujemy szybką i dynamiczną jazdę i często jedziemy mocno obciążonym samochodem) oraz nieco bardziej precyzyjne prowadzenie przy wyższych prędkościach. Stanie się to kosztem minimalnie niższego komfortu oraz (nie zawsze, ale często) nieco wyższych oporów toczenia, które przekładają się na zużycie paliwa.

A czy wiecie, że w niektórych rozmiarach wzmocnienie opon to właściwie standard?