Opony ekologiczne różnią się od zwykłych budową oraz właściwościami. Firmy motoryzacyjne szukając coraz nowszych rozwiązań mających sprawić, że samochody będą przyjaźniejsze dla środowiska. Obniża się ich zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji do atmosfery, podzespoły wykonuje z materiałów przetwarzalnych itd. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Zmuszają do tego np. normy Unii Europejskiej.
Z drugiej strony takie działania przyciągają klientów, którzy chcą jeździć autami oszczędniejszymi, ale też coraz częściej zwracają uwagę na kwestie związane z ekologią. W tyle za nowymi trendami nie pozostają koncerny wytwarzające opony, które np. wykorzystują w procesie produkcji ogumienia coraz mniej surowców ropopochodnych, a więcej pochodzących ze źródeł odnawialnych. Firmy oponiarskie oferują także ogumienie ekologiczne. Przyjrzyjmy się zatem bliżej takim oponom.
Tworzy się je z innych materiałów niż opony standardowe. Mają inny kształt bieżnika. Zamiast oplotu stalowego wykorzystuje się kompozytowy. Opony ekologiczne są tak pomyślane, aby po ich założeniu podczas jazdy opory toczenia były niższe. Przy zwykłych oponach współczynnik oporu toczenia wynosi ok. 12 kilogramów na tonę, a przy ekologicznych ok. 8 kilogramów na tonę, czyli jest ponad 30 proc. mniejszy.
Ponadto opony ekologiczne są lżejsze od normalnego ogumienia nawet o 20-30 proc. Pozwala to zmniejszyć wagę całego koła o ok. 5 proc.
Powyższe cechy sprawiają, że pojazd z ogumieniem ekologicznym spala mniej paliwa. Szacuje się, że w mieście oszczędności wynoszą ok. 3 proc., a w trasie ok. 5 proc. Przekłada się to też na niższą emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
Dodatkowo zaletą, wynikającą z niższych oporów toczenia, jest mniejszy hałas generowany przez opony. Poprawia to komfort podróżowania. Ma również wpływ na środowisko, bowiem hałas traktuje się jako zanieczyszczenie.
Ekologiczne opony mają też wady. Jeszcze kilka lat temu ustępowały normalnemu ogumieniu pod względem przyczepności. Wypadały gorzej w testach hamowania. Teraz jest już lepiej, czego przykładem są chociażby opony Continental EcoContact 3 i ContiEcoContact 5. Ta druga występuje nawet w wariancie o indeksie prędkości do 300 km/h.
Opony ekologiczne występuję w mniejszej liczbie rozmiarów w stosunku do zwykłych. Na założenie ich na felgi większe niż 17-calowe nie ma co liczyć.
Dodatkowo są niekiedy droższe od standardowego ogumienia. Inna sprawa, że dopłata może się zwrócić pod postacią mniejszego spalania. Ekologiczne opony są z reguły trwalsze i wytrzymują większe przebiegi.