Samochody elektryczne są wyjątkowe. Są nie tylko ciche, ale, też cięższe średnio o 30% od podobnego samochodu spalinowego. Takie samochody również jeżdżą wolniej i przejeżdżają krótsze trasy. To wszystko wpływa na dobór odpowiednich opon.
Jakie ma to znaczenie dla opon? Większe obciążenie, może utrudniać zatrzymywanie samochodu z dużej prędkości, a to spore wyzwania dla opon. Na co, w takim razie należy zwrócić uwagę przy ich zakupie?
Ważne są: hałaśliwość opon (musi być niska) oraz opory toczenia, a te informacje znajdziesz na etykiecie UE, w którą wyposażona jest każda z opon. Parametry związane z jazdą przy bardzo wysokich prędkościach pozostają raczej drugorzędne.
Inne auto – inne opony!
W przypadku elektryków należy zwrócić szczególną uwagę na indeks nośności opon. Jest to ważniejszy parametr niż w przypadku samochodów spalinowych! Należy zatem zastosować opony wzmocnione, o oznaczeniu XL, przystosowane do większych obciążeń.
Eko a indeks prędkości
Auta elektryczne są wolniejsze. Jest to spowodowane koniecznością ograniczenia zużycia energii. Pojazdy te wyposażane są w elektroniczne ograniczniki prędkości. W większości, rozwijają maksymalną prędkość w granicach 180 km/h, ale często jest to maksymalnie 160 lub 140 km/h.
Indeks prędkości opon może być zatem niski, często wystarczy indeks Q – 160 km/h. Najważniejsze jest natomiast aby opona była cicha i w miarę możliwości mająca niskie opory toczenia.
Jaką oponę wybrać na lato?
Przykładem opony letniej, która znakomicie spełnia specyficzne wymagania samochodów elektrycznych i hybrydowych jest Continental EcoContact 6.
Opona Continental EcoContact 6 to przykład znakomitego kompromisu pomiędzy oporami toczenia, odpornością na zużycie oraz przyczepnością.
A co z zimą?
Zimowym odpowiednikiem opony Continental EcoContact 6 jest opona Continental WinterContact TS 860.
Dlaczego opony powinny być wąskie i wysokie?
Opona do elektryka może być bardzo wąska, a jednocześnie mieć dużą średnicę zewnętrzną. Dlaczego?
- wąska szerokość:
a. pomaga zredukować opory aerodynamiczne
b. pomaga zredukować opory toczenia - duża średnica:
a. zwiększa powierzchnię styku opony z podłożem
(ważne przy hamowaniu i wysokiej masie pojazdu)
b. pomaga zachować komfort toczenia pomimo zwiększonego ciśnienia powietrza w kole (niezbędne przy wysokim obciążeniu)
Opony przyszłości
Kolejny krok w projektowaniu opon to dalsza integracja ogumienia z pojazdem – stąd prace nad czujnikami zatopionymi w wewnętrznej warstwie gumy, komunikującymi się bezprzewodowo z pojazdem. Takie czujniki mogą służyć monitorowaniu ciśnienia powietrza, ale też np. poziomu zużycia opony. Ich przewaga nad stosowanymi obecnie systemami to prostota, niezawodność i niższy koszt.
Continental i VW ID.3
Dla opon dedykowanych do elektryków, ogumienie powstaje w ścisłej współpracy pomiędzy producentami pojazdu i ogumienia.
Czy wiesz, że Continental produkuje nie tylko opony do elektryków?
Sprawdź, co jeszcze.
Twój elektryk mile widziany w serwisach BestDrive
W BestDrive nasi specjaliści mają uprawnienia SEP 1kV i pracują na najnowocześniejszym sprzęcie.
Sprawdź warsztat w najbliższej okolicy, bo warto by o Twój samochód zadbali zaufani fachowcy.