Z łańcuchów śniegowych nie będziemy korzystać w mieście, mała jest też szansa, że mogłyby się przydać podczas podróży głównymi drogami z miasta do miasta. Jeśli jednak wybieramy się zimą w góry, łańcuchy warto, a nawet trzeba mieć w bagażniku. Trzeba też zdawać sobie sprawę, że pomogą nam one tylko w sytuacji, gdy wiemy, jak z nich skorzystać.
Łańcuchy śniegowe mogą przydać się w dwóch sytuacjach: po pierwsze, gdy na stromej i śliskiej drodze dojazdowej w górach zorientujemy się, że bez łańcuchów na kołach nie jesteśmy w stanie dotrzeć do celu; po drugie, musimy założyć je także wtedy, gdy obowiązek ten wynika ze znaków drogowych.
Łańcuchy śniegowe tylko na śniegu
Bardzo ważne: łańcuchy śniegowe zakładamy tylko wtedy, gdy nawierzchnia jest biała. Na czarnym asfalcie łańcuchów śniegowych nie zakłada się, nawet jeśli widzimy znak, który nakazuje używanie łańcuchów. Tego typu znak drogowy mówi o nakazie używania łańcuchów, jeśli droga pokryta jest śniegiem.
Łańcuchy śniegowe – na koła której osi?
Łańcuchy śniegowe zakładamy w pierwszej kolejności na koła osi napędzanej. Jeśli samochód ma napęd na przednią oś, łańcuchy zakładamy na przednie koła. Jeżeli samochód ma napęd na 4 koła, powinniśmy mieć łańcuchy na każdym kole. Warto jednak wiedzieć, że w pewnych sytuacjach, nawet w przypadku samochodów z napędem na jedną oś, optymalnym rozwiązaniem byłoby posiadanie łańcuchów na wszystkich kołach. Dotyczy to zwłaszcza samochodów przednionapędowych. Podczas zjazdów po stromej i krętej drodze łańcuchy śniegowe założone tylko na przednich kołach nie gwarantują pełnego bezpieczeństwa. Jeśli mamy w takiej sytuacji łańcuchy tylko na przednich kołach, należy jechać bardzo powoli, aby nie doszło do utraty przyczepności tylnych kół na zakręcie – to bardzo niebezpieczne.
Niezależnie od warunków, mając założony łańcuchy śniegowe, nie powinno się jechać szybciej niż 50 km/h. Zazwyczaj jednak rozsądnie jest jechać jeszcze wolniej.
Pierwszy raz łańcuchy zakładamy przed wyjazdem
Łańcuchy śniegowe mają różną konstrukcję, droższe modele są zazwyczaj łatwiejsze w montażu i nie wymagają późniejszego dociągania. Tańsze i prostsze konstrukcje zakłada się trudniej, może być konieczne skasowanie luzów po przejechaniu kilkuset metrów.
Niezależnie jednak od tego, jakie mamy łańcuchy, nauka zakładania ich na drodze, gdy jest zimno, a często i ciemno, to zły pomysł.
Jakkolwiek do montażu łańcuchów śniegowych na kołach nie są potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia, to jednak trzeba wiedzieć, jak to zrobić. Montaż łańcuchów śniegowych należy przećwiczyć przed wyjazdem – przy okazji przekonamy się, czy na pewno pasują i czy są kompletne. Nie testujemy jednak łańcuchów na czarnej nawierzchni – poprzestańmy na tym, aby umieć je sprawnie zamontować na kołach.
Co warto mieć w komplecie do łańcuchów?
Biorąc pod uwagę, że podczas wyjazdu będziemy zakładać łańcuchy na koła w trudnych warunkach, warto mieć ze sobą gumową matę lub dywanik, dzięki której łatwiej będzie nam uniknąć pobrudzenia spodni podczas montażu łańcuchów. Warto zaopatrzyć się także w wygodne rękawice robocze, a także latarkę na wypadek, gdybyśmy musieli robić to po zmroku.
Co jeszcze warto wiedzieć o łańcuchach śniegowych
- kupując łańcuchy śniegowe, należy zadbać o dobór właściwego rozmiaru. W razie wątpliwości warto poprosić o pomoc sprzedawcę;
- łańcuchy śniegowe należy zdemontować natychmiast, gdy wjeżdżamy na czarną, odśnieżoną albo posypaną nawierzchnię;
- po użyciu łańcuchy śniegowe należy umyć wodą i przed włożeniem do opakowania wysuszyć; warto zabezpieczyć je przed korozją za pomocą dowolnego tłustego preparatu wielofunkcyjnego w spreju; tego typu preparat można zastosować także bezpośrednio po użyciu łańcuchów – dzięki temu posłużą nam dłużej.