Opony

2024.01.24

Opona z recyklingu: superosiągi i superniski wpływ na środowisko

Wytwarzanie opon w znacznej mierze z surowców odnawialnych albo pochodzących z recyklingu ma znaczenie dla środowiska, niemniej trzeba przyznać, że nie dla każdego kierowcy jest to wystarczająca zachęta do wyboru tego, a nie innego modelu opon. Jeśli jednak zaletom „środowiskowym” towarzyszą znakomite osiągi oraz ponadprzeciętna trwałość opony… wtedy każdy chętnie weźmie ją pod uwagę.

W perspektywie kilku-kilkunastu lat opony powstające w ten sposób oraz oferujące ten poziom osiągów staną się być może standardem, na dziś jednak stanowią małą rewolucję. Mowa o oponie Continental UltraContact NXT, która w 65 proc. powstaje z surowców odnawialnych, pochodzących z recyklingu oraz specjalnie certyfikowanych, aby była pewność, że jest maksymalnie nieszkodliwa dla środowiska.

Continental UltraContact – co to za opona?

Continental UltraContact to jeden z modeli letnich opon marki Continental. Jest to opona o szczególnych cechach – zoptymalizowana pod kątem osiągania wyjątkowo wysokich przebiegów a także pod kątem użytkowania w niesprzyjających warunkach – na drogach o gorszej jakości, w samochodach użytkowanych przez mniej doświadczonych kierowców. To opona o podwyższonej odporności na zużycie i uszkodzenia. Te podstawowe cechy opony Continental UltraContact nie przeszkodziły w stworzeniu opony zapewniającej bardzo dobrą przyczepność, a jednocześnie cichej. Nic dziwnego zatem, że takie ogumienie wybierane jest często do samochodów flotowych czy wykorzystywanych jako auta wynajmowane. To dobra opcja także przez tych prywatnych użytkowników, którzy pokonują swoimi samochodami ponadprzeciętnie duże przebiegi.

Model UltraContact NXT to jednak coś więcej niż model UltraContact: to najbardziej zrównoważony model opony niemieckiego producenta, którego wpływ na środowisko ograniczono do minimum nie tylko poprzez zapewnienie ponadprzeciętnej odporności na zużycie, lecz także poprzez zastosowanie w produkcji tej opony wyjątkowo dużego wsadu materiałów pochodzących z recyklingu, biodegradowalnych oraz odnawialnych, pozyskiwanych ze sprawdzonych źródeł.

Co potrafi Continental UltraContact NXT?

Zastosowanie dużej ilości materiałów z recyklingu czy produktów odnawialnych w żaden sposób nie pogarsza osiągów opony UltraContact NXT. Każdy z rozmiarów opony, której pierwsze egzemplarze pojawiły się w sprzedaży w 2023 roku może pochwalić się najwyższymi ocenami zgodnie z etykietą opon UE w zakresie oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego. Kierowcy mają więc pewność, że opony te są ciche, energooszczędne, a jednocześnie zapewniają krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni, są – jednym słowem – bezpieczne.

Z czego jest zrobiona opona Continental UltraContact NXT?

Opony Continental UltraContact NXT składają się w ok. 32 proc. z materiałów odnawialnych. Są to żywice wytwarzane z materiałaów odpadowych z przemysłu papierniczego oraz drzewnego, a także krzemian z popiołu z łusek ryżu. Łuski ryżowe to nic innego jak odpad rolniczy, którego nie trzeba utylizować – można wykorzystać go m.in. w produkcji opon. Oczywiście jednym z podstawowych produktów wykorzystanych w produkcji tego modelu opony jest naturalny kauczuk.

Ok. 5 proc. materiałów wykorzystywanych w produkcji opony UltraContact NXT to guma z recyklingu a także butelki PET wykorzystywane w technologii ContiRe.Tex. Polega ona na wytwarzaniu supermocnych włókien poliestrowych wykorzystywanych następnie do wzmocnienia osnowy opon; do produkcji jednej opony wykorzystuje się średnio kilkanaście użytych butelek PET. Ciekawostka: aby zastosowanie tej technologii miało jak największy pożytek dla środowiska, wykorzystuje się butelki pozyskiwane na obszarach, gdzie nie mogą one liczyć na profesjonalny recykling.

Wreszcie, do 28 proc. materiałów wykorzystywanych do produkcji nowej opony to produkty pochodzenia biologicznego, które są specjalnie certyfikowane. Dzięki śledzeniu całego łańcucha dostaw producent ma pewność w kwestii pochodzenia surowców oraz ich właściwości.

Kierunek jest w każdym razie jasny: do 2030 roku Continental chciałby, aby nowe opony składały się z co najmniej 40 proc. materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu.

W jakich autach można wykorzystywać takie opony?

Skoro już wiemy, że opony Continental UltraContact NXT użytkowo nie są w niczym gorsze niż „standardowe” modele, a ponadto na etykiecie UE każdy z rozmiarów jest oznakowany najwyższymi notami, nie powinno być niespodzianką, że opony te można wykorzystywać w każdym samochodzie bez względu na jego napęd: w autach spalinowych, hybrydowych oraz elektrycznych. To ostatnie jest nawet potwierdzone symbolem wytłoczonym na boku każdej opony: „EV Compatible”.