Jeśli chodzi o dobór wycieraczek szyby przedniej, to w przypadku większości aut wystarczy zwrócić uwagę na właściwą długość piór – dobre wycieraczki mają adaptery pasujące do większości (choć nie wszystkich!) aut. W przypadku wycieraczek szyby tylnej ich dobór bywa nieco trudniejszy – występuje znacznie więcej nietypowych mocowań. Ale nie jest to zadanie ponad siły przeciętnego kierowcy
Łatwo zauważyć, że w starszych autach (w nowszych rzadziej) dominowały wycieraczki zbudowane na wysokim stelażu, na który składało się kilka ruchomych elementów. W nowszych modelach takie pióra wycieraczek są już rzadkością, dominują tzw. pióra płaskie wykonane na jednoelementowym stelażu zrobionym ze sprężystego metalu wykończonego tworzywem sztucznym, do którego przymocowana jest gumka zbierająca z szyb wodę i zanieczyszczenia. Warto wiedzieć, iż o ile zastąpienie wycieraczek starego typu wycieraczkami płaskimi w większości przypadków jest możliwe i czasem nawet daje dobre efekty w kwestii utrzymania czystości i przejrzystości szyby, to droga w drugą stronę w większości przypadków jest zamknięta: wysokie pióro nie mieści się w szczelinie pomiędzy maską a szybą samochodu przystosowanego do płaskich wycieraczek.
Czy będzie pasować mocowanie?
Mocowanie wycieraczki do jej ramienia jest znormalizowane – występuje kilka różnych standardów, które jednak są „ogarniane” przez uniwersalne adaptery dołączane do nowych piór wycieraczek. Dzięki temu np. wycieraczki szyb przednich AQUACTRL marki Continental występują w 21 wersjach, które pasują do 90 proc. samochodów, jakie jeżdżą po europejskich drogach – do setek, o ile nie do tysięcy modeli aut z różnych roczników!
Oczywiście, zawsze zdarzały się wyjątki, nawet w latach 90. i wcześniej – np. stare modele Mercedesów producent wyposażał w pojedyncze wycieraczki, które wykonywały specyficzny ruch – ramię nie tyko przesuwało się po szybie wokół jednego punktu obrotu, lecz także wysuwało się i „kurczyło”, aby zwiększyć zasięg czyszczenia górnych „rogów” szyby – i niby można było założyć do tych aut zwykłe pióro wycieraczek, ale tylko pióro wyposażone w specjalny adapter z blokadą gwarantowało, że nie wysunie się ono z mocowania w czasie pracy. Teraz takich wynalazków jest nawet więcej, ale i tak w większości przypadków wystarczy znać długość pióra. Ostatecznie w opisie każdego produktu, a także na opakowaniach piór wycieraczek wyszczególnione są modele aut, do których dane pióro wycieraczki pasuje.
A może zestaw do konkretnego modelu?
Bardzo często jest tak, że jedno pióro wycieraczki jest w samochodzie dłuższe, a drugie krótsze. Takie wycieraczki można kupować na sztuki, znając tylko ich długość, jednak oferowane są też zestawy pasujące do wybranych modeli aut – i wtedy wychodzi taniej. W zestawie mogą być dwie wycieraczki szyby przedniej (często różnej długości), ale też mogą być trzy. Wspomniane Continentale AQUACTRL występują także w zestawach przeznaczonych do wybranych modeli aut, w których znajdziemy albo dwa pióra jednakowej długości, albo dwa pióra o różnej długości – w niektórych autach po stronie kierowcy i pasażera pióro wycieraczki ma różną długość. Jeśli kupujemy samą tylną wycieraczkę, to znacznie częściej niż w przypadku piór szyby przedniej musimy kupić element przeznaczony do konkretnego modelu auta; czasem jest to pióro zintegrowane z ramieniem. Wejdźcie na stronę http://www.continental-aquactrl.com/carmodel – prosta wyszukiwarka dobierze Wam pióra wycieraczek do dowolnie wybranego modelu.
Kiedy czas na wymianę piór wycieraczek?
Absolutnie ostatnią chwilą na wymianę piór jest moment, w którym ich gumki ulegają przerwaniu lub oderwaniu od stelaża – w tej fazie zużycia włączenie wycieraczek w każdej chwili może skończyć się rysą na szybie – często nieusuwalną, a już z całą pewnością nieusuwalną samodzielnie. Ale też pozostawianie smug na szybie (oczywiście najpierw warto pióro dokładnie umyć, czasem to pomaga), przeskakiwanie, szorowanie, hałasy – to wszystko oznacza, że pióra są zużyte i czas na nie. Niektóre modele wyposażone są we wskaźnik zużycia reagujący na promieniowanie UV – taki wskaźnik stopniowo zmienia kolor nawet wtedy, gdy wycieraczka nie jest używana, bo zwyczajnie nie pada deszcz. Ale wbrew pozorom guma wycieraczek zużywa się nie tylko wtedy, gdy jest używana, lecz także wtedy, gdy nie jest używana! Słońce robi swoje i docisk sprężyny ramienia wycieraczki też robi swoje – często po roku nawet sporadycznie używane pióra wycieraczek domagają się wymiany – nie ma na to rady!