Przejście sugerowane ma służyć pieszym, ale mało kto wie, jakie obowiązują na nim reguły. Przepisy w tym zakresie są dość tajemnicze i rozproszone po Kodeksie drogowym. Wyjaśnijmy więc wątpliwości.
Przejście sugerowane to miejsce, w którym pieszym wolno przekraczać jezdnię. Problem pojawia się już w odniesieniu do tego, jak je rozpoznać i jak je odróżnić od zwykłego przejścia da pieszych. Definicja przejścia sugerowanego wygląda tak:
„przejście sugerowane – nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych”.
Nie ma znaków, ale wolno przechodzić przez jezdnię
Z tego przepisu wynika, że przed przejściem sugerowanym ani na nim nie ma żadnego oznakowania – ani dla pieszych, ani dla kierowców. Nie ma charakterystycznej białej „zebry”. Jak zatem rozpoznać takie miejsce? Autorzy przepisów się o to nie martwią, bo przejście sugerowane powinno być rozpoznawalne intuicyjnie: to mogą być obniżone krawężniki po obu stronach jezdni, do których prowadzą chodniki czy też ścieżki po obu stronach – najczęściej tak jest, ale nie ma reguły.
Przejście sugerowane może wyróżniać się na przykład kolorem płytek po obu stronach jezdni. Praktyka wskazuje na to, że – choć brak oznakowania, o którym mówi przepis, brzmi dziwnie – piesi doskonale rozpoznają przejścia sugerowane, intuicyjnie czują, że w tym miejscu przejście przez jezdnię jest dozwolone. Przejścia sugerowane powstają zarówno na drogach samochodowych jak i na drogach dla rowerów.
Niestety, piesi zazwyczaj nie znają zasad obowiązujących na przejściu sugerowanym, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji.
Przekraczanie jezdni na przejściu sugerowanym jest dozwolone, ale są warunki
Żeby nie było wątpliwości, że przekraczanie jezdni na przejściu sugerowanym jest dozwolone, do Kodeksu drogowego trafił taki przepis:
Przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym, jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m.
Co jednak ważne, pieszy na przejściu sugerowanym nie ma pierwszeństwa przed pojazdami. Ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa samochodom, motocyklom, rowerom, itp. Jeśli pieszy na przejściu sugerowanym wejdzie pod nadjeżdżający samochód, będzie to jego wina. Pieszy nie może oczekiwać, że samochody zwolnią albo zatrzymają się przed przejściem sugerowanym choćby z tego względu, że przejście to jest nieoznakowane – kierowcy nie muszą wiedzieć, że w tym miejscu piesi przekraczają jezdnię. W takim miejscu obowiązuje ten sam przepis, który dotyczy (dozwolonego w niektórych przypadkach) przechodzenia przez jezdnię poza przejściem dla pieszych:
„Przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów”.