Blog

2020.11.08

Przyczepa, kamper, auto zabytkowe – jak dbać o opony, by za rok nadawały się do jazdy?

Wakacje się skończyły i schowałeś kamper w garażu. Ale czy zadbałeś, by za rok można było nim jechać bez przeszkód?

Opony w pojazdach używanych sezonowo pokonują często niewielkie przebiegi. Z reguły przez kilka miesięcy w roku stoją – zamiast jeździć. Dlatego wymagają specjalnego traktowania. Bo zaniedbane przestają się nadawać do użytku.

Opony samochodu, przyczepy czy też motocykla nie znoszą długotrwałej bezczynności. Najgorsza dla nich kombinacja to:

  • długotrwały bezruch
  • obciążenie
  • zbyt niskie ciśnienie powietrza w kołach.

Obciążenie – odkształcenie – wyważanie

Opony po kilku miesiącach postoju, zwłaszcza samochodu lub przyczepy przestają być idealnie okrągłe. Nie jest to zwykle odkształcenie widoczne gołym okiem. Natomiast objawia się wibracjami, nasilającymi się wraz z prędkością.

A jeśli dojdzie do odkształcenia, to w miarę użytkowania opony staną się znów okrągłe, a wtedy trzeba je będzie wyważać ponownie. Zaniedbane opony kampera, auta zabytkowego czy też przyczepy kempingowej stają się niestabilne w kwestii wyważenia. Ich nieidealny kształt można kompensować za pomocą dobrej wyważarki z testem drogowym, ale te czynności (wyważanie) trzeba co jakiś czas powtarzać.

Jak zadbać o opony w czasie postoju?

Dbanie o akumulator to oczywistość. Pamiętamy, by go odłączyć, przełożyć do innego samochodu, albo np. podłączyć na kilka miesięcy do specjalnej ładowarki zapewniającej podtrzymanie napięcia i kondycjonowanie baterii. Tak też powinniśmy zadbać też o opony.

Chodzi o to, by opony nie miały możliwości, by się odkształcać. Sposoby są dwa.

Postawienie przyczepy na tzw. kobyłkach.
Gdy koła są uniesione w górę, nie dotykają ziemi, na pewno się nie odkształcą. Można  je przy okazji zabezpieczyć przed szarzeniem preparatem do nabłyszczania opon.

Zdecydowane podwyższenie ciśnienia w kołach na czas postoju.
Oczywiście nie wolno opon pompować bardziej niż wynosi ich maksymalne ciśnienie podane na boku opony. Jednak to maksymalne ciśnienie jest niemal zawsze znacznie wyższe niż ciśnienie zalecane „do jazdy”.

Konserwacja przez ruch? Tak, to naprawdę działa!

Niektórzy wyjeżdżają samochodem zabytkowym na krótką przejażdżkę. To może być nawet kilka rund po garażu podziemnym – a znakomicie konserwuje cały pojazd – w tym opony. Ryzyko, że po powrocie opony utkną w tych samych pozycjach, w których były przed wyjazdem, jest naprawdę niewielkie.

Szukasz dobry opon? Sprawdź na:  http://serwer1571132.home.pl/autoinstalator/wordpressplugins/produkty/

Zadbaj o swój samochód lub kamper w sprawdzonym serwisie:http://serwer1571132.home.pl/autoinstalator/wordpressplugins/znajdzserwis