Blog

2021.09.09

Rozrusznik, alternator: czy jest sens kupować fabrycznie nowe części?

Rozruszniki i alternatory naprawia się, a nawet – jeśli są mocno zużyte – poddaje się je kompleksowej regeneracji. W bardzo wielu przypadkach ta ostatnia opcja ma największy sens i wcale nie kosztuje bardzo dużo – a w każdym razie zdecydowanie mniej niż fabrycznie nowy element. Alternatywą dla regeneracji alternatora czy rozrusznika jest kupno już zregenerowanego podzespołu.

Nie sposób dokładnie określić, ile kosztuje regeneracja alternatora czy rozrusznika, gdyż w zależności od wieku i modelu samochodu możemy mówić o podzespołach o całkowicie różnym poziomie komplikacji. Rozruszniki różnią się wielkością i mocą, alternator może mieć tradycyjną budowę albo np. zamiast chłodzenia powietrzem może być on chłodzony wodą. Dodatkowo w niektórych alternatorach występują części podwyższające koszt naprawy – np. koła pasowe z wbudowanym tłumikiem drgań skrętnych. Niemniej w większości przypadków naprawa albo regeneracja alternatora to zabieg opłacalny, w wielu przypadkach bardzo prosty i w sumie niedrogi. Zdarza się też, że naprawa zepsutego alternatora to wydatek 100-150 zł i nie wymaga ona nawet wymontowania podzespołu z auta – gdy np. wymiany wymaga dostępny z zewnątrz regulator napięcia. Bywa, że za regenerację, demontaż i montaż akumulatora trzeba zapłacić kilkaset zł, a nawet więcej. To wciąż jednak ułamek ceny nowego podzespołu.

Zepsuty rozrusznik – typowe objawy

Objawy zużycia czy uszkodzenia rozrusznika mogą być bardziej albo mniej typowe. Najbardziej charakterystyczny: rozrusznik nie działa i nie sposób uruchomić silnika, choć nie występuje zanik napięcia. Jeśli po podaniu prądu bezpośrednio do rozrusznika nie ma reakcji, diagnoza jest jasna. Bardziej złożone objawy towarzyszą zużyciu tulei rozrusznika – gdy zaczynają one stawiać podwyższone opory, gwałtownie rośnie zużycie prądu przez rozrusznik. Objawem zużycia rozrusznika może być… nawracający problem z akumulatorem, który poddawany jest podczas uruchamiania silnika takim obciążeniom, że ulega ekspresowemu zużyciu. Rozrusznik kręci, ale ciut za wolno… Zwłaszcza należy podejrzewać problem z rozrusznikiem, gdy problemu zbyt wolnych obrotów rozrusznika nie rozwiązuje „pożyczenie” prądu z innego samochodu.

Zepsuty alternator – typowe objawy

Coraz mniej jest samochodów, w których poprawność działania alternatora (czyli odpowiedni poziom produkcji prądu) można zmierzyć za pomocą multimetru: w samochodach z elektronicznymi układami zarządzania energią nie można już przyjąć, że brak ładowania na wolnych obrotach to na pewno usterka. Układ zarządzania energią sam decyduje, kiedy obciążyć alternator – dzieje się to np. podczas hamowania silnikiem.

A zatem objawami usterki alternatora mogą być: rozładowywanie się akumulatora, wyłączanie podczas jazdy niektórych urządzeń (radio, ABS, itp.), świecenie się kontrolki ładowania, migotanie kontrolki ładowania, hałaśliwość łożyska narastająca wraz z prędkością obrotową silnika, wreszcie – komunikat o konieczności skorzystania z serwisu.

Zamiast kupować nowy alternator można naprawić stary!

Zarówno rozrusznik jak i alternator to podzespoły należące do tych, które się naprawia. Nie trzeba przy tym samodzielnie wymontowywać tego podzespołu (w warunkach garażowych często może to być trudne lub wręcz niemożliwe) – można zgłosić się do zwykłego warsztatu. Po zdiagnozowaniu auta powinna nastąpić konsultacja mechanika z klientem – zwłaszcza, jeśli w grę wchodzą większe sumy: naprawiamy stary czy kupujemy nowy? Wiele warsztatów w takiej sytuacji ma możliwość wymontowania uszkodzonej części i przekazania do specjalistycznego zakładu do regeneracji. Czasem operacja trwa kilka dni, ale bywa, że za stary alternator od razu zamienić na zregenerowany – zdarza się to zwłaszcza w przypadku popularnych typów alternatorów czy rozruszników, które zakład regenerujący ma „na stanie”. Kompleksowo zregenerowany podzespół ma wypiaskowaną i od nowa wymalowaną obudowę, wymienione łożyska, szczotki i wszystkie elementy zużywające się, naprawione albo wymienione uszkodzone elementy elektryczne i elektroniczne. Taki alternator powinien być sprawdzony i musi nie tylko wyglądać, ale też działać jak nowy.

Renomowane firmy też sprzedają regenerowane części

O tym, że regeneracja rozruszników i alternatorów to nie jest specjalność jedynie polskich zakładów rzemieślniczych, świadczy i to, że regenerowane podzespoły tego typu oferowane są także przez renomowanych producentów części: producenci mają równolegle w ofercie części nowe i regenerowane, które w nieznacznym stopniu różnią się wyglądem, ale mocno różnią się ceną. Niektóre części można kupić albo za całą cenę, albo za cenę pomniejszoną – jeśli oddajemy uszkodzoną część w rozliczeniu.

Regenerowane części: czy są tak dobre jak nowe?

Usterki regenerowanych rozruszników czy alternatorów zdarzają się i nie należy temu zaprzeczać, niemniej – jeśli już do nich dochodzi – to najczęściej w krótkim czasie od zakupu. Jako że są to w każdym wypadku części odpowiednio oznakowane, nie ma problemu z reklamacjami: „poszkodowany” klient otrzymuje nieodpłatnie nową część, rozrusznik czy alternator jest w ramach gwarancji demontowany i montowany. Zdecydowana większość klientów jednak już do warsztatu nie wraca – zregenerowany rozrusznik czy alternator służy bezproblemowo przez kilka lat, a właściciel auta jest zadowolony.