Silniki

2020.05.12

Jak wybrać optymalny akumulator do auta?

W wielu starszych autach wybór akumulatora sprowadza się do kupna takiego akumulatora, który będzie pasował do wnęki przeznaczonej w aucie na akumulator i da się podłączyć – czyli będzie miał zaciski dodatni i ujemny po właściwych stronach. W nowszych samochodach, zwłaszcza tych wyposażonych w systemy start-stop i układy odzyskiwania energii z hamowania, pod uwagę trzeba wziąć jednak i inne parametry akumulatora.

Podstawowe parametry „zwykłego” akumulatora kwasowo-ołowiowego do samochodu to pojemność, wartość prądu rozruchowego, położenie zacisków (są akumulatory „prawe” i akumulatory „lewe”) oraz kształt obudowy.

Co do pojemności i prądu rozruchowego, to w starszych samochodach bez bogatego wyposażenia można na dobrą sprawę wziąć pod uwagę tylko pojemność akumulatora – nie może ona być za mała, w przypadku wielu modeli aut sprawdza się zasada, że najlepiej zamontować największy (pojemnościowo) akumulator, jaki się zmieści – wtedy i prąd rozruchowy akumulatora na pewno nie będzie za mały. Należy przy tym pamiętać o tym, by akumulator miał po właściwej stronie dodatni zacisk – po prawej lub po lewej stronie – jeśli kupimy zły akumulator, to nie da się go podłączyć.

W niektórych samochodach (zwłaszcza dalekowschodnich marek) pojawia się jednak także kwestia kształtu obudowy – wnęki w niektórych autach przystosowane są do akumulatorów wysokich, których podstawy mają niewielką powierzchnię.

I jeszcze zaciski: niektóre samochody mają specyficzne klemy pasujące do specyficznych zacisków – widać to gołym okiem.

Akumulatory do samochodów z systemem start-stop: większe wyzwanie!

Do samochodów wyposażonych w systemy obciążające w szczególnym stopniu akumulator, np. w system start-stop, przewidziane są specjalne akumulatory. Jakkolwiek z zewnątrz wyglądają one niemal tak samo jak zwykłe akumulatory kwasowo-ołowiowe, to w istocie mają one inną konstrukcję, inne cechy użytkowe i wymagają innego traktowania – to m.in. akumulatory EFB, ECM oraz akumulatory AGM.

Samochody wyposażone w systemy start-stop, ale nie mające systemów odzyskiwania energii z hamowania, zadowalają się akumulatorami ECM czy EFB, które lepiej niż zwykłe akumulatory kwasowo-ołowiowe znoszą pracę cykliczną, natomiast auta, w których oprócz systemu start-stop zainstalowane są układy odzyskiwania energii z hamowania, najczęściej dostosowane są do akumulatorów AGM. Uwaga: zastosowanie w takim aucie akumulatora kwasowo-ołowiowego sprawi, że ulegnie on zużyciu w ciągu nawet kilku tygodni eksploatacji, ale ograniczenia działają i w drugą stronę: akumulator AGM zastosowany w samochodzie, który jest do niego nieprzystosowany, może ulec nienaturalnie szybkiemu zużyciu. To m.in. dlatego, że akumulator AGM, który jest zdolny do przyjmowania wysokiego ładunku w krótkim czasie i do wielokrotnej pracy cyklicznej, źle znosi wysoką temperaturę panującą pod maską wielu aut, a także wymaga ładowania w nieco inny sposób (auta dostosowane do akumulatorów AGM wyposażone są w zaawansowane systemy zarządzania energią). Nie bez powodu w wielu samochodach akumulator (często właśnie AGM) zamontowany jest pod kanapą albo pod podłogą bagażnika.

Zanim kupimy akumulator, musimy mieć pewność, w jaką baterię powinien być wyposażony nasz samochód! Często mamy wybór tylko pomiędzy akumulatorami nieznacznie różniącymi się pojemnością, koniecznie o odpowiedniej konstrukcji!

Akumulator w nowoczesnym aucie: jak wymienić?

O ile w starszym aucie można po prostu odłączyć stary akumulator i podłączyć nowy, a jedyną niedogodnością wynikającą z takiego postępowania będzie konieczność wpisania kodu do radia czy skorygowania ustawienia zegara, to w wielu nowszych autach nowy akumulator należy wpisać do sterownika. Robi się to za pomocą warsztatowego komputera diagnostycznego albo specjalnego przyrządu, a w trakcie wymiany akumulatora auto stale podłączone jest do źródła zasilania. Nowy akumulator „przedstawia się” sterownikowi auta albo poprzez wpisanie za pomocą komputera kodu umieszczonego na obudowie akumulatora, albo ręcznie – podając jego pojemność, markę, prąd rozruchowy. Jeśli się tego nie zrobi, sterownik samochodu może zachowywać się tak, jakby akumulator nigdy nie został wymieniony – czyli może np. brakować w aucie prądu!

Kiedy warto wymienić akumulator w warsztacie?

Jeśli nasz samochód wyposażony jest w elektroniczny układ zarządzania energią, a w praktyce dotyczy to większości nowoczesnych aut z układem start-stop, nie jesteśmy w stanie samodzielnie sprawdzić (np. za pomocą multimetra), czy instalacja elektryczna, w tym układ ładowania, są sprawne i czy akumulator rzeczywiście wymaga wymiany. W niektórych przypadkach – gdy wymagane jest „przedstawienie” nowego akumulatora sterownikowi auta, też nie zrobimy tego bez profesjonalnych narzędzi. Tymczasem w warunkach profesjonalnego warsztatu samochodowego jest to operacja prosta, całkowicie standardowa i niedroga, a w dodatku nie musimy odwozić zużytego akumulatora do sklepu.  Opcja zlecenia wymiany akumulatora w warsztacie wydaje się rozwiązaniem jedynie słusznym!