Benzyna E10 zastępująca dotychczas najpopularniejszą, standardową benzynę E5 może być szkodliwa dla niektórych silników. Samochodów, które zdecydowanie powinno się tankować benzyną E5, nie ma już jednak zbyt wiele. To obecnie wyjątki.
Benzyna E5 różni się od benzyny E10 maksymalną dopuszczalną zawartością biokomponentów – czyli, w praktyce, etanolu. W benzynie E5 maksymalna zawartość biokomponentów to 5 proc., w E10 – 10 proc. Nie oznacza to jednak, że w benzynie E10 jest dokładnie 10 proc., alkoholu, to może być mniej, np. 6 proc. Tak samo w E5 biokomponentów może być mniej niż 5 proc., może ich nawet nie być w ogóle.
Nie należy też mylić maksymalnej zawartości biokomponentów w benzynie z liczbą oktanową tego paliwa: teoretycznie zarówno benzyna 98 jak i benzyna 95-oktanowa może mieć większą albo mniejszą zawartość biokomponentów. W praktyce jednak benzyna E5 w Polsce pozostanie dostępna jako paliwo premium o liczbie oktanowej (w większości przypadków) 98.
Paliwo E10 to nowość w Polsce. W innych krajach to norma od lat
Jeśli chodzi o tankowanie nowej benzyny, warto wiedzieć, że tego rodzaju paliwo od wielu lat sprzedawane jest i tankowany przez kierowców w wielu krajach Europy i świata. Zostało ono już przetestowane w praktyce. Mało tego: są kraje, w których do benzyny dodaje się znacznie więcej biokomponentów. Przykładowo w Brazylii jednym z najpopularniejszych paliw jest E85 – mieszanka złożona z 85 proc. alkoholu i 15 proc. benzyny. W warunkach środkowoeuropejskich tego typu paliwo nie mogłoby się jednak sprawdzić ze względu na klimat: alkohol jest higroskopijny, chłonie wodę z otoczenia, a to warunkach zimowych doprowadzałoby do unieruchamiania samochodów. Trzeba też wiedzieć, że paliwo E85 można tankować tylko do samochodów, które są fabrycznie do tego przystosowane: mają one układ paliwowy w całości wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na korozję oraz oprogramowanie, które pozwala na stosowanie zwykłej benzyny oraz paliwa E85 w dowolnych proporcjach.
W Polsce mówimy jednak o paliwie E10: 10-procentowa zawartość alkoholu w benzynie niewiele zmienia.
Benzyna E10: ci właściciele aut nie muszą się martwić
W Europie niemal wszystkie samochody produkowane od 2010 r. są przystosowane do spalania benzyny E10. W przypadku starszych aut większość samochodów może być także tankowana tym paliwem, jednak są wyjątki. Jakie to wyjątki?
- co do zasady paliwem E10 nie powinny być zasilane samochody wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa pierwszych generacji. To między innymi starsze samochody grupy VW z silnikami TSI/TFSI, to także starsze samochody marki Mitsubishi z silnikami GDI, to także m.in. Mercedesy z silnikami CGI;
- jeśli chodzi o najstarsze samochody, których nie powinno się tankować benzyną E10, to są to wszystkie pojazdy wyposażone w mechaniczny wtrysk paliwa
- oprócz tego wrażliwe na benzynę z podwyższoną zawartością biokomponentów są niektóre starsze samochody, w których uszczelnienia zastosowane w układzie paliwowym są nieodporne na długotrwały kontakt z alkoholem.
Od ogółu do szczegółu: skąd mam wiedzieć, że mój samochód może jeździć na E10?
Dla uspokojenia właścicieli aut trzeba zaznaczyć, że jednorazowe zatankowanie paliwa E10 nie powinno doprowadzić do usterki nawet w tych samochodach, które co do zasady nie powinny jeździć na tym paliwie. Jeśli układ paliwowy auta jest w pełni sprawny, krótkotrwały kontakt ze zwiększoną zawartością biokomponentów w benzynie nie powinien ich zepsuć. W dłuższym okresie tankowanie E10 może być dla niektórych aut szkodliwe, trzeba jednak to wyraźnie zaznaczyć: są to wyjątki. Większość samochodów, dla których E10 jest niewskazane, to pojazdy, które już zniknęły z dróg. To auta, których układy paliwowe były problematyczne niemal od nowości, to także bardzo dobre konstrukcje (np. silniki z wtryskiem mechanicznym), ale jednak obecnie już 30-40 letnie. To zabytki.
Niemniej istnieją listy kompatybilności samochodów z paliwem E10, które mówią o tym, które modele nie powinny jeździć na E10. Taką listę publikuje m.in. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA, znajdziemy je również na stronach niemieckich automobilklubów, np. ADAC.
Co jest alternatywą paliwa E10 w Polsce?
Na szczęście benzyna E5 nie zniknie całkowicie ze stacji paliw. Będzie ona dostępna, jednak w większości przypadków jako paliwo premium. Takie paliwo powinni wybierać kierowcy tych samochodów, które z racji swojej konstrukcji są nieodporne na zasilanie benzyną E5, a także ci kierowcy, którzy jeżdżą mało albo powoli zużywają paliwo np. dlatego, że jeżdżą na gazie. Jedną z realnych wad paliwa E10 jest bowiem to, że jest ono bardziej higroskopijne niż paliwo E5 i szybciej się starzeje.