Silniki

2023.12.06

Różne typy akumulatorów – który jest dobry dla ciebie?

Prawie każdy duży producent akumulatorów samochodowych ma w ofercie kila typów akumulatorów różniących się przede wszystkim wydajnością, dostosowaniem do trudnych warunków pracy, ale też cechami, które ograniczają wykorzystanie akumulatora do aut wyposażonych w odpowiednią instalację elektryczną. Nie jest w każdym razie tak, że w każdym wypadku najlepszym wyborem jest akumulator najdroższy.

Jest kilka parametrów, na które podczas kupowania akumulatora trzeba koniecznie zwrócić uwagę i to bez względu na markę, model i wiek samochodu. Oto one:

– Pojemność elektryczna akumulatora. To parametr podawany w amperogodzinach, który określa, jak dużą ilość energii może zgromadzić akumulator. Pojemność akumulatora musi być dopasowana do wymagań auta – nie dokładnie w punkt, ale tak, aby zawierała się w przedziale od-do, np. od 68 do 72 Ah. Niektóre modele aut mogą współpracować z akumulatorami o bardzo szerokim zakresie pojemności, w przypadku innych ta „tolerancja”: jest nieco mniejsza.

–  Wielkość i kształt obudowy. Jeśli chodzi o wielkość, to idzie ona w parze z pojemnością akumulatora, jednak nie całkiem ściśle. Akumulatory mogą mieć różne proporcje i warto zwrócić uwagę, aby akumulator po pierwsze, dobrze mieścił się w przewidzianej dla niego podstawce w aucie, ale też, aby pasował do niego system mocowania, który zapobiega przesuwaniu się tego ciężkiego elementu

– Położenie zacisków, czyli „prawy plus” albo „lewy plus”. Trzeba zwrócić na to uwagę, aby akumulator dało się podłączyć bez konieczności przerabiania instalacji elektrycznej, co zazwyczaj zupełnie się nie opłaca.

Prąd rozruchowy podawany w amperach (A), lecz uwaga – według różnych norm. Co do zasady prąd rozruchowy idzie w parze z pojemnością akumulatora – im większa pojemność, tym wyższy prąd rozruchowy. Zdarza się jednak (niezbyt często), że samochody mają ponadstandardowe wymagania.  

Różne akumulatory do wyboru

Zwykłe akumulatory kwasowo-ołowiowe dzielą się umownie na standardowe i takie, które mają nieco ulepszoną konstrukcję, są dostosowane do większych obciążeń, potrafią w krótkim czasie przyjąć większą porcję energii. Standardowe akumulatory są odpowiednim wyborem w przypadku starszych aut ze skromnym wyposażeniem elektrycznym, a zwłaszcza pozbawione wyposażenia cechującego się wysokim poborem energii. Jeśli mamy takie auto, możemy zainwestować w lepszy akumulator, jednak w wielu wypadkach nie ma to sensu.

Natomiast więcej prądożernych elementów wyposażenia, zwłaszcza powodujących wyższe zużycie energii na postoju, ale też jazda na krótkich odcinkach to dobre powody, aby zainwestować w lepszy akumulator.

Akumulator EFB: kto powinien taki kupić

Akumulator EFB (Enhanced Flooded Battery) to również akumulatory kwasowo-ołowiowe, jednak ulepszone, lepiej niż „zwykłe” akumulatory dostosowane do pracy cyklicznej. Zasadniczo akumulatory EFB zostały opracowane na potrzeby samochodów wyposażonych w układy start-stop. Można taki akumulator zamontować do samochodu bez systemu start-stop, jednak niekoniecznie ma to sens. Natomiast w aucie ze start-stopem zwykły akumulator może zużyć się bardzo szybko, tymczasem akumulator EFB będzie służył przez długi czas.

Akumulator AGM: do auta z systemem start-stop, także do mikrohybryd. Nie dla każdego!

Akumulatory AGM zrobione są w nieco innej technologii niż akumulatory kwasowo-ołowiowe i mają dużo większe możliwości: nie tylko są przygotowane do bardzo intensywnej pracy cyklicznej, ale też są zdolne do przyjmowania w krótkim czasie wysokich porcji energii, znoszą też intensywne rozładowywanie. Ale coś za coś: akumulator AGM jest bardziej niż np. akumulator EFB podatny na wrażliwy na przegrzanie i przeładowanie. Akumulator AGM wymaga nieco innej strategii ładowania – elektronika samochodu musi precyzyjnie sterować napięciem, aby nie doszło do uszkodzenia akumulatora.

Oznacza to, że domyślnie akumulatory AGM są niezbędnym wyposażeniem samochodów, które w taki akumulator zostały wyposażone fabrycznie.

Czy zamiast akumulatora EFB mogę zainstalować „lepszy” akumulator AGM?

Co do zasady samodzielny montaż akumulatora AGM zamiast akumulatora kwasowo-ołowiowego kończy się dość szybkim zużyciem bądź wręcz uszkodzeniem akumulatora AGM, który miał być „lepszy”. Dzieje się tak z tego względu, że akumulator AGM wymaga innej strategii ładowania.

Jednak jest coraz więcej aut, w których warsztat, za pomocą komputera diagnostycznego, może zmienić ustawienia układu zarządzającego działaniem instalacji elektrycznej. W takim przypadku poprawnie przeprowadzona zamiana akumulatora AGM na EFB lub odwrotnie jest możliwa.

Samodzielnie, nie mając odpowiednich narzędzi, lepiej takich zmian jednak nie przeprowadzać.