Układ jezdny

2014.08.19

Jak dobrać felgi do auta – jak opisuje się ich parametry?

Każdy, kto zastanawia się, jak dobrać felgi do auta, powinien najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie: czy zostawiam te opony, które mam (albo inaczej: czy zachowuję oryginalny rozmiar opon), czy też mogę lub zamierzam zmienić rozmiar ogumienia. Od tego zależy, czy trzeba trzymać się seryjnych parametrów felg, czy też nie.

Podstawowe parametry felgi samochodowej to, po pierwsze, średnica wyrażona w calach, która musi być zgodna ze średnicą osadzenia opon i może wynosić od 12 cali w przypadku bardzo małych felg, mniejsze się właściwie nie zdarzają, przez 13, 14, 15 czy 16 w przypadku średniej wielkości felg aż do monstrualnych felg o średnicy 21, 22 czy też 23 cale (takie spotyka się w dużych, luksusowych limuzynach i sportowych bolidach).

Po drugie, szerokość felgi, która również jest wyrażona w calach i wynosi np. 7 cali. Szerokość felg powinna korespondować z szerokością ogumienia i miejscem w nadkolach samochodu.

Po trzecie, odsadzenie felg, czyli parametr ET wyrażony w milimetrach. Opisuje on przesunięcie płaszczyzny styku felgi z piastą względem jej osi symetrii. Inaczej mówiąc, gdy zmienia się odsadzenie felgi to albo wystaje ona więcej niż seryjna na zewnątrz auta lub bardziej chowa się w nadkolu. Tutaj raczej nie należy eksperymentować – by nie zmieniać radykalnie właściwości jezdnych samochodu. Lepiej trzymać się fabrycznego zakresu odsadzenia, a jeśli już je przekraczamy – to z umiarem.

Po czwarte, otwory na śruby:  ważna jest ilość otworów oraz średnica okręgu wyrysowanego wokół tych otworów. Może być to 100 lub np. 112 mm. Chodzi, mówiąc prościej, o rozstaw otworów.

Teraz połączmy to wszystko razem: typowy opis parametrów felgi to np. 7×15, 5×112, ET43. Nasza przykładowa felga ma 7 cali szerokości, 15 cali średnicy, 5 otworów na śruby rozstawionych na okręgu o promieniu 112 mm i ET43. Proste?

Jeśli zostawiamy oryginalny rozmiar opon, a kupujemy nowe felgi, raczej trzeba się trzymać fabrycznych parametrów: średnica felg obowiązkowo zostaje bez zmian, ET można troszkę zmienić (w przypadku większości aut producenci przewidują pewien dopuszczalny zakres zmian), szerokość może troszkę się zmienić, ale z reguły nie więcej niż o pół cala, a otwory na śruby – domyślacie się pewnie – muszą pozostać bez zmian.

Jak dobrać felgi, jeśli zmieniamy rozmiar opon? Mamy duże pole do popisu! Zarówno szerokość (w ograniczonym stopniu) jak i średnica felg (w dużym zakresie) mogą się zmienić. Wstawiając felgi 19 calowe w miejsce 15- czy 16-calowych, radykalnie zmieniamy wygląd samochodu! Auto na dużych kołach i cieniutkich, niskoprofilowych oponach (wszak średnica zewnętrzna koła nie powinna się zmienić więcej niż o 2 proc.) wygląda na większe, optycznie jest „mocniejsze”, bardziej sportowe. Niestety, staje się o wiele mniej komfortowe. Prowadzenie? Lepsze na płaskiej nawierzchni, radykalnie gorsze na dziurach.

Jeśli tak odmienionym samochodem zamierzamy jeździć po drogach publicznych, powinniśmy zadbać o taki dobór felg (mowa głównie o ich odsadzeniu i szerokości), by koło nie wystawało poza błotnik (z reguły, zwiększając średnicę felg, zwiększamy także ich szerokość ). Zdarza się jednak, że właściciele aut, wymęczeni podskakiwaniem na nierównościach, wracają do kół z wysokim profilem opony. Jak dobrać felgi, by pasowały w takim przypadku? Ograniczeniem jest tutaj wielkość hamulców: felgi muszą być przynajmniej na tyle duże, by nie ocierały o zacisk.