Nie można ignorować objawów świadczących o tym, że łożyska są w złym stanie technicznym. Jeśli są uszkodzone, mogą nawet przyczynić się do wypadku. W samochodzie montuje się szereg łożysk. Szczególnie istotne dla bezpieczeństwa są te instalowane w zawieszeniu.
Zacznijmy od łożysk kół. Często są tak konstruowane, aby przetrwały cały okres użytkowania pojazdu. Muszą one być odporne na działanie czynników zewnętrznych, działanie wysokich i niskich temperatur czy korozję. Łożyska przy kołach na etapie produkcji pokrywane są smarem.
Serwisowanie co 30 000-50 000 km
Zazwyczaj łożyska są nierozbieralne. W przypadku niektórych modeli zaleca się jednak co 30 000-50 000 km ich serwisowanie. Dotyczy to zwłaszcza łożysk tylnych. Po wymontowaniu myje się je w specjalnym płynie, osusza i smaruje. Podczas ponownego montażu trzeba pamiętać o ustawieniu odpowiedniego luzu roboczego.
O złym stanie łożysk mogą świadczyć szumy, które zwykle nasilają się na zakrętach. Jeśli nie zwrócimy na to w porę uwagi, łożyska zaczną się nagrzewać a koła będą miały trudność z obracaniem się.
Może zmienić się ich kąt pochylenia. W najgorszym wypadku podczas jazdy dojdzie do zablokowania kół, co może zakończyć się wypadkiem.
Wyeksploatowanie tylnego zawieszenia
W niektórych modelach samochodów łożyska instaluje się w tylnych wahaczach. O ich wyeksploatowaniu świadczy piszczenie tylnego zawieszenia. Podczas przejeżdżania po nierównościach będzie można usłyszeć stukanie.
Koła w pewnym momencie mogą wpaść w drgania, a pojazd może zachowywać się nieprzewidywalnie. Jeśli mimo występowania objawów nie zwrócimy uwagi na problem, może się okazać konieczna wymiana tylnej belki.
W przypadku nieprawidłowego działania łożyska podporowego półosi przy ujmowaniu i dodawaniu gazu będzie słychać stuki. W samochodach z tylnym napędem trzeba zwracać uwagę na drgania podłogi. Będą one tym silniejsze, im szybciej będzie obracał się wał napędowy. Jeśli je odczujemy może to być znak, że niesprawne jest łożysko podpory wału napędowego.