Najczęstszym objawem zużycia łożysk kół jest hałas – buczenie narastające wraz z prędkością jazdy. Ale hałas potrafi ginąć wśród innych dźwięków. Konieczność wymiany łożysk kół może stwierdzić także mechanik na przeglądzie, ponieważ zużyciu łożysk towarzyszy charakterystyczny luz, który można wyczuć, poruszając odpowiednio kołem.
Czy z powodu zużycia łożysk może odpaść koło?
Wymiana łożysk kół nie zawsze musi być natychmiastowa, ale też nie należy z nią zwlekać zbyt długo. Czy koło może odpaść z powodu zużycia łożyska? To raczej skrajność, ale koło z powodu awarii łożyska może np. zablokować się podczas jazdy, co z oczywistych względów jest bardzo niebezpieczne.
Niepożądane objawy luzu na łożyskach
Luz na łożyskach kół powoduje szereg niepożądanych objawów: piszczenie hamulców, szybsze zużycie okładzin, zwiększone opory toczenia skutkujące nadmiernym zużyciem paliwa…
No i hałas: początkowo może pojawiać się tylko podczas skręcania (teoretycznie, jeśli uszkodzone jest jedno łożysko, na podstawie hałasu towarzyszącego zakrętom można stwierdzić, które łożysko jest uszkodzone). Ale z czasem hałas po prostu narasta wraz z obciążeniem łożysk – nie tylko podczas skrętów, lecz także podczas przyspieszania do dużych prędkości.
Czy muszę wymieniać oba łożyska?
Praktyka podpowiada, że jeśli jedno łożysko jest zużyte, najczęściej wymiany wymaga i drugie na tej samej osi, a wyjątkiem jest sytuacja, gdy łożyska mają niewielki przebieg i usterka związana jest np. z awarią hamulca przy jednym z kół.
Łożyska kół: co przyspiesza ich zużycie?
W sprawnym aucie jeżdżącym po dobrych drogach łożyska kół mogą działać bezproblemowo przez 200 tys. km i dłużej. Ich żywotność skraca jazda po złej nawierzchni, przeładowanie samochodu, zastosowanie zbyt szerokich kół albo felg o nieodpowiednim odsadzeniu (ET), opony o bardzo niskim profilu, awarie hamulców skutkujące przegrzewaniem się okolicy piasty, agresywny styl jazdy.
Łożyska kół: albo droga część, albo trudniejsza wymiana
Jest wiele bardzo różnych rozwiązań towarzyszących łożyskom kół w samochodzie. W niektórych autach wymienia się same łożyska, a wówczas do wymiany ich potrzebny jest specjalny ściągacz lub prasa hydrauliczna.
Łożyska, zwłaszcza tylne, mogą być zintegrowane z tarczami hamulcowymi, a wówczas problem z ich wymianą właściwie nie istnieje – kupujemy droższe, łożyskowane tarcze hamulcowe, ale osobny problem z wymianą łożysk kół nas nie dotyczy.
Łożyska koł mogą być też zintegrowane z piastą i zwrotnicą – wówczas także do ich wymiany nie są potrzebne specjalistyczne narzędzia, za to części są dość drogie – kilkaset zł i więcej za zestaw na jedno koło.
Łożyska kół: czy da się wymienić samodzielnie?
Nie tylko w przypadku łożysk wymagających wprasowania w piastę warto stanowczo odradzić ich wymianę w warunkach domowego garażu. To naprawa w niektórych przypadkach teoretycznie prosta, ale często problemem okazują się oporne, zapieczone, skorodowane, wielokrotnie narażone na wysoką temperaturę śruby i nakrętki.
To, co w profesjonalnym warsztacie szybko można opanować, korzystając z „ciężkiego” sprzętu jak różnego rodzaju klucze udarowe czy sprzęt hydrauliczny, dla amatorskiego zestawu narzędzi może okazać się zadaniem nie do pokonania. Zmęczymy się, stracimy wiele godzin, pokaleczymy śruby i zniszczymy narzędzia – a mechanik w warsztacie to samo zrobi bez strat np. w godzinę.
Warto tą czynność powierzyć specjalistom i mieć pewność, że zrobią to dobrze. Wymień łożyska w sprawdzonym serwisie BestDrive od Continental.